Hverdagsmotion og bevægelse

Hverdagsmotion er for alle

Ligegyldigt hvilken fysisk form du du er i, har Parkvænget et motions- eller aktivitetstilbud til dig. Vi tilbyder et fast ugentligt motionsprogram, hvor vi udbyder alt fra badminton til dans, styrketræning og forskellige tilpassede aktiviteter ude på enhederne. Alle aktiviteter er koordineret af aktivitetsmentor Miguel og udviklingsmedarbejder Jakob.

At bevæge og røre sig​, er et vigtigt og centralt element for både vores fysiske og psykiske trivsel. Udover at det har en sundhedsmæssig betydning for kroppen og helbredet, er motion også med til at styrke vores selvværd, vores selvopfattelse og har ikke mindst stor betydning for vores sociale kontakt til andre.

Når vi laver motionsaktiviteter sammen, har vi det sjovt, bliver en del af et fællesskab og bliver opmærksom på hinanden. Vi er i nuet, og glemmer for en stund de daglige udfordringer. Flere beboere beretter om, stemmer og negative tanker der forsvinder når du er i gang med en fysiskaktivitet, så det er bare om at komme i gang.

Motionsgang- og rum

På Parkvænget har du mulighed for at dyrke motion på motionsgangen og i motionsrummet.

Parkvænget råder over løbebånd, motions- og spinningcykler, en sandsæk og boksetræningsudstyr, samt forskellige mindre træningsredskaber. Der er mulighed for at du kan træne sammen med husets uddannede instruktør, din kontaktperson og/eller på egen hånd.

Motion på enhederne

På Parkvænget har du mulighed for at dyrke motion sammen med aktivitetsmentor på enhederne. Motionen tager udgangspunkt i at være sammen og få rørt kroppen. Fokus er på at have det sjovt og mærke egen krop. Vi tilpasser disse aktiviteter til din fysiske formåen, så alle kan være med. Aktiviteterne kan eksempelvis være stole-floorball, ballon-badminton, eller curling på gangen.

Ejbyhallen

​Hver mandag har du mulighed for at tage med i Ejbyhallen og få rørt kroppen. Du er med til at bestemme hvad der skal dyrkes af motion. Vi spiller bl.a. fodbold, basketball, badminton og floorball. Men alle forslag er velkomne.

CIRKEL-træning

Tirsdag og torsdag er det mulighed for at træne på motionsganngen sammen med aktivitetsmentor. Når du cirkeltræner når du igennem 4-5 forskellige øvelser på 30 minutter.

Svømning

Hver onsdag formiddag kan du tage med i Ishøj svømmehal og svømme sammen med aktivitetsmentor. Her er der bl.a. mulighed for vandaerobic, svømme baner, styrketræning i varmtvandsbassinet og meget andet.

Fælles sportsarrangementer

Hvert år deltager Parkvængets beboere og medarbejdere i forskellige sportslige arrangementer. Vi deltager fx i Sct. Hans Løbene i Roskilde, hvor der efterfølgende er mulighed for at høre musik og spise frokost sammen. Parkvængets aktivitetsmentor samarbejder også med Vestegnens Idræt om at lave to fælles sportsarrangementer.

Parkvængets motionsdage

Parkvænget har 4 årlige motionsdage, hvor medarbejdere og du har mulighed for at dyste mod hinanden på hold og få bevægelse ind i hverdagen. Motionsdagene afvikles af aktivitetsmentor og alle på Parkvænget støtter op omkring arrangementet. Køkkenteamet laver lækker sandwich og sunde drikke ​som kan nydes efter du har hygget dig sammen med dine naboer og medarbejderne.


Sundhedsfællesskabet

Parkvængets beboere har mulighed for at bruge Sundhedsfællesskabet aktiviteter, der foregår i vestegnskommunerne. Sundhedsfællesskabet er en idrætsforening for psykisk sårbare, hvor du kan dyrke idræt med ligesindede i trygge rammer, med en kvalificeret instruktør inden for hver enkelt idrætsgren. De tilbyder eksempelvis: yoga, boksetræning, badminton og fodbold.

​Jakob og Janick er kommet fra sofaen til Solparken

Tilbage i efteråret 2020, satte Janick sig et mål: Jeg vil være mere aktiv, og blive stand til selv at løbe ture dagligt - som sagt, så gjort.

Sammen med aktivitets- og udviklingsmedarbejder, Jakob blev der lagt en plan for at opnå målet. Vi startede med at mødes en gang om ugen, hvor vi luntede/gik den lille tur rundt om Parkvænget. Langsomt byggede vi på, så turene blev lidt længere og vi satte det op til to gange om ugen. Vi begyndte at gå ture op til Solvangsparken, efter et par uger - Nu blev målet mere klart. Janick ville gerne blive i stand at løbe rundstrækningen i Parken, og på sigt gøre det alene.

​​

Læs artikel her​

Hverdagsmotion og de positive effekter

Udviklingsmedarbejder Jakob arbejder på at få motion ind i hverdagen som en del af livet. Der arbejdes ud fra 5 faktorer, der alle støtter trivsel og mestring.

5 vigtige faktorer:

Den sociale faktor

Den emotionelle faktor

Den kognitive faktor

Den fysiske faktor

Den sansemotoriske faktor​

Læs mere om hverdagsmotion i artiklen: ​

​​Når bevægelse er hverdagsmotion

Læs artikel her ​